GUEST WRITER || MARTICOS HELL


Mijn naam is Marco Hellewegen, 22 jaar en woonachtig in Rotterdam. Ik ben gevraagd een stuk te schrijven over mijzelf, mijn muziek en de invloed van dance in Rotterdam.

Al van kleins af aan heb ik een grote waardering voor muziek in de breedste vorm. Toen ik 13 jaar was kwam ik voor het eerst in de lokale jongerensociëteit Bassline. Ik was meteen verkocht toen ik de lokale DJ’s zag draaien en wilde er meer van weten. Omdat de apparatuur een flinke zak euro's kost, ben ik begonnen met Virtual DJ. Door middel van dit programma heb ik kennis gemaakt met de basics van het draaien.

Een aantal jaar later leerde ik Damy Koelewijn (D.M.Y) kennen, en al snel kwamen we erachter dat we een identieke liefde voor muziek hebben: Let's go TECHNO! Na vele uren in Damy’s rokerige, zelfgefabriceerde hol met draaitafels de buren tot last te zijn geweest, heb ik de vruchten geplukt van mijn (al zeg ik het zelf) tomeloze inzet. Dit resulteerde in verschillende boekingen op Rotterdamse underground feesten zoals DNA en Strobe. Eens in de zoveel maanden host ik een radioshow bij Steamup Radio, en onlangs ben ik resident geworden van Frank Kvitta’s Techno Cruise. Deze partyboot vaart door de Rotterdamse haven, met onder andere gerenommeerde namen als Mike Drama, Daniela Haverbeck en El Capitano/Kapitein Iglo Frank Kvitta himself!

Draaien en muziek is voor mij een manier van leven. Ik sta op met muziek en ik ga er mee naar bed. Dit is in mijn beleving een must om het maximale uit de uiteindelijke performance te halen. Platenkennis en gevoel voor muziek gaan hand in hand, en zijn de basis om een eventuele carrière tot succes te brengen.

De Nederlandse dancescene wordt wereldwijd gezien als één, al dan niet de beste scene ter wereld. Ieder weekend is er wel een mogelijkheid om de zorgen van je af te dansen, geregisseerd door de beste DJ's.

In Rotterdam leeft de dancescene als geen ander. Dit gaat terug naar de jaren negentig, waarin namen als Paul Elstak, Secret Cinema en Speedy J furore hebben gemaakt en de Nederlandse dancescene stevig op de kaart hebben gezet. Tegenwoordig voeren organisaties als Strobe, DNA, Strictly Techno en Give Soul de boventoon. Zij verzorgen wekelijks de beste beats in clubs als Perron, Toffler en Factory 010. Bij de bovengenoemde organisaties staat liefde voor muziek op nummer 1. Iets wat voor mij persoonlijk het belangrijkste aspect is (dit kan je niet vaak genoeg zeggen).

Door een aantal incidenten in het verleden, is de dancescene bij 'de leek' in een zwart daglicht gesteld. Dit is inherent aan het terugnemende aantal feesten in Rotterdam. Met pijn in ons hart hebben wij afscheid moeten nemen van de Dance Parade! De bijkomende verscherpte veiligheidsvoorschriften maken het tevens erg lastig voor nieuwe organisaties. Mijn mening is dat dit soort incidenten niet per definitie de dance bezoeker omschrijven, maar meer een maatschappelijk probleem zijn. Uiteindelijk spreek ik voor mijzelf als ik zeg dat ik dit uit liefde voor de muziek doe, en niet met die incidenten geassocieerd wil worden.

"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."

-Bob Marley-


You can find Marco on his Facebook page: Marticos Hell. Like like! 


If you have something you wanna share with the world - your love, your passion or something you can stop thinking about - write me a message at lindakorner83@gmail.com ! Thanks!  

Populaire posts